برداشت آب ازسفره های زیرزمینی و فرونشست خاك درایران بحرانی است
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش ایرنا، 'محمد درویش' روز سه شنبه در همایش چالش های فرهنگی، اجتماعی و پتانسیل های آموزشی با محوریت منابع طبیعی در دانشگاه شهركرد افزود: از سال 1351 تاكنون جدول تخلیه آب های زیرزمینی در كشور سالانه از تراز منفی شش میلیارد مكعب بالاتر رفته است.

وی گفت: نرخ فرونشست سالانه چهار میلیمتر زمین در كشورهای پیشرفته بحرانی است این در حالی است كه در سال 85 نرخ فرونشست خاك در ایران 17 سانتیمتر در سال بوده و این میزان در سال جاری دركشور به 36 سانتیمتر افزایش پیدا كرده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دركشور 300 دشت ممنوعه برداشت آب وجود دارد و در30 دشت نیز میزان افت آب های زیرزمینی به بیش از دومتر در سال رسیده كه این امر یك وضعیت بحرانی برای كشور بوجود خواهد آورد.

درویش افزود: در حال حاضر ایران در شاخص های جهانی نشست خاك رتبه 89 را دارد و در صورت ادامه روند تخریب محیط زیست و خشكاندن دریاچه ها و تالاب ها روند تنزلی را در جدول طی خواهد كرد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع كشور با اشاره به اینكه در برنامه ریزی های كلان بایست اولویت اول حفظ محیط زیست باشد، گفت: توسعه ناپایدار، ‌احداث و بارگذاری سد، مراكز صنعتی، ‌جاده های مختلف منجر به تخریب ایستگاه های زیست محیطی و منابع طبیعی و از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری می شود.

همایش چالش های فرهنگی، اجتماعی و پتانسیل های آموزشی با محوریت منابع طبیعی با حضور جمعی از مسوولان استانی و دانشجویان همزمان با هفته منابع طیبعی در دانشگاه شهركرد برگزارشد.

7360/558/





:: برچسب‌ها: ساحل , دختر , زنده ,
:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: